Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Čtvrtstoletí od vydání alba Violator

Ilustrativní: Čtvrtstoletí od vydání alba Violator

Měsíc březen je pro Depeche Mode zaslíbeným obdobím. Alba Black Celebration, Songs Of Faith And Devotion a Delta Machine jsou skvosty hudební historie. Ale tím nejdokonalejším z nich je deska, která letos slaví neskutečných 25 let - Violator.

Violator znamenal nový přístup pro Depeche Mode a vydláždil cestu pro budoucnost kapely a všeobecnou produkci elektronické hudby.

 

Skladby

1. World in My Eyes

2. Sweetest Perfection

3. Personal Jesus

4. Halo

5. Waiting for the Night

6. Enjoy the Silence

7. Policy of Truth

8. Blue Dress

9. Clean

 

 

Nahráno v Logic Studios, Puk Studios, Master Rock Studios a Axis Studios

Produkce: Depeche Mode a Mark ‘Flood’ Ellis

Mix: Depeche Mode a François Kevorkian

Engineering: François Kevorkian, Alan Gregorie, Goh Hotoda, Peter Iversen, Phil Legg

 

V průběhu 80. let se Depeche Mode etablovali jako králové elektro-popových písní. Alba jako Some Great Reward, Black Celebration a Music for the Masses definovala zvuk a styl, který byl jak svůdně originální, tak špičkově technologicky inovativní a získal jim značnou fanouškovskou základnu.

Během této dekády pánové Gahan, Gore, Wilder a Fletcher rozvinuli svůj pracovní vztah a rutinu, jimiž se soustředili na kapelu a potlačovali své osobní hudební ambice.

V té době byli Depeche Mode zvyklí trávit spoustu času před nahráním jejich LP diskuzemi o stylu, tónu a kompozičním přístupu, který chtěli použít. Nicméně, pro jejich sedmé (ještě nepojmenované) album se chtěli pokusit udělat něco nového. "Rozhodli jsme se, že naše první deska z 90. let, by měl být odlišná," řekl Martin Gore magazínu NME v roce 1990.

 

Gore předtím přinášel kapele kompletně napsané skladby, hotové demosnímky a téměř instruoval ostatní v kapele co hrát, a jak to hrát. Pro tuto nahrávku Gore záměrně držel své nápady pro demosnímky na co nejjednodušší úrovni, až tak jak bylo možné, aby jako kolega z kapely Alan Wilder na nich mohl vytvořit jednotlivé vrstvy a aranže.

S pomocí stále více uznávaného producenta Flooda (skutečným jménem Mark Ellis), začala skupina nahrávat album Violator v Logic Studios v Miláně. Prvním plodem jejich úsilí je okamžitě návyková Personal Jesus.

Na této skladbě je pro Depeche Mode neobvykle hlavním nástrojem elektrická kytara - poměrně významná odchylka pro kapelu, která byla primárně spojována s elektronickými zvuky.

Řídící, opakující se rytmus byl vlastně vytvořen nasamplovanými zvuky vytvářené dupáním nohou na kufry, a to potom smícháno do smyčky s elektronickými bicími. Jako mantra se skladbou nese vokální melodie (a Gahanův naléhavý hlas), jenž napevno ulpívá v uších a mysli, jednoznačně hitový singl.

Po konečném úspěchu singlu se Goreho naléhavý kytarový zvuk stává klíčovým prvkem i v dalších písních kapely. Personal Jesus se tak v mnoha směrech stal skladbou, která přivedla mnoho nových příznivců k Depeche Mode, tónem a zvukovou náladou inspirovala i další styly, až po industrial.

I když Goreho skládání bylo velmi důležité pro výsledné album, mnoho ze zvukové hloubky musí být připsáno aranžím Alana Wildera. Ten plně využil potenciál celého arzenálu analogových syntezátorů a automatů. Wilder používal ve velkém množství stejné nástroje, které měli k dispozici po celé desetiletí jako EMS VCS3, Moog Minimoog a Oberheim OB-8 syntezátory, stejně jako stále oblíbené Roland Space Echo a zesilovače Manley.

 

Reach Out And Touch Faith

 

Po nahrání Personal Jesus v Miláně, kapela přesídlila do Puk Studios v Dánsku, aby nahrála zbytek alba. Flood a Alan Wilder byli velmi ovlivněni tehdy se rozrůstajícím zvukem hip-hopu pocházejícího z Ameriky a začali používat během nahrávání alba Violator samplování se zabudováním celých samplovaných nástrojů a rytmických smyček.

Nikde na albu to není více zřejmé než na Halo. Skladba, která používá bicí smyčky od písně Led Zeppelin When The Levee Breaks, jenž byly nasamplovány na jedné bezejmenné rapové nahrávce ještě předtím, než je Depeche Mode rearanžovali. Rovněž Floodův ARP 2600 je použit na této skladbě, v kombinaci s celou řadou dalších modulárních syntezátorů a nasamplovaných smyčcových sekcí.

Technika, jenž Wilder použil již dříve a důkladně aplikoval během nahrávání Violator byla protáhnout smyčcový sampl, měnit zvuk nebo rozsah a potom přes tento sampl přidat vlastní nahrané smyčcové zvuky, tak aby vytvořil celé nové, dramaticky znějící orchestrální fráze. To je zářný příklad toho, jak musel Wilder vlastní invencí překonávat omezení, pokud šlo o dostupné zvuky a samply (v porovnání s dnešním světem nekonečného množství plug-inů a balíčků s nasamplovanými zvuky).

Floodův syntezátor ARP 2600 byl také nezbytný k vytvoření hudebnímu podkladu skladby Waiting For The Night. Alan Wilder vysvětlil v roce 2011 magazínu The Electricity Club, jaký muzikální háček skrývala právě tato píseň: "ARP 2600 má mnoho nedostatků při nastavování 16-notové sekvence, jako například ladění a délky brány. Museli jsme si s tím pořádně pohrát, laděním filtrů a nastavení ARP, až jsme dosáhli tohoto mimořádně hypnotického konečného výsledku." Wilder a Flood pak používali toto nastavení jako vzor pro každou notu na klávesách nebo syntezátoru, takže každý akord měl nastaven tento tvar, a generoval se znovu a znovu, tak jak byly akordy hrány.

Diskutabilní vrcholem alba je píseň Enjoy the Silence, která se následně spolu s Personal Jesus, stala jednou z nejznámějších skladeb kapely a jejich nejúspěšnější v amerických hudebních žebříčcích, a pro mnoho lidí se stala důvodem, aby se více zajímali o Depeche Mode. Skládání této písně začalo velmi tradičních stylem, možná tradičněji než byste čekali. Původně se jednalo o baladu za doprovodu piana, kterou napsal Martin Gore. Píseň byla na popud Alana Wildera výrazně zrychlena, a transformovala se z optimisticky znějící klavírní balady v taneční bořič hitparád.

Enjoy The Silence je zřejmě nejvíce mainstreamovým singlem v katalogu Depeche Mode. Vyšel krátce před vydáním alba, a stal se zároveň největším hitem skupiny vůbec.  Albová verze přechází do náladové mezihry (není uvedena na obalu desky) s Goreho ostrou kytarou, jenž stupňuje atmosféru, než utichá v hluku syntezátoru imitujícího motorovou pilu.

Třetí singl Policy of Truth je rovněž akcentuje popovou melodii a rytmus ve spojení s progresivní kompozicí. Tento mix je skutečně fascinující, zahájený s jedinou notou zahranou na kytaru, převedenou do sampleru, následně do smyčky a vše vloženo do keyboardu, s přidáním ohebného vibrato efektu. Zbytek písně je soubojem syntezátorových hluků a vrstvených vokálů. Kapela později uvedla, že jim trvalo hodně času izolovat hlavní riff, dokonce se pokoušeli jej nahrát na flétnu.

 

Úvodní skladba alba World In My Eyes byla koncipována Martinem Gorem a v demu nahrána, tak jak bylo požadováno, co nejvíce obnažená. Zpočátku nenápadný kus, se díky studiové práci (včetně přidání mixu Minimoogu a ARP2600 a Gahanovy zesílené vokální linky), přeměnil v něco velmi zajímavého a dokonalého pro úvod celé desky.

Vysoké rejstříky, téměř až ženské elektronické syntezátorové zvuky otevírají píseň Blue Dress, předtím než se dá do pohybu fázová struktura spolu s Goreho chvějivými, lepkavými akordy. Gore popsal Blue Dress jako perverzní love song, téma textu je o chlapci, který poprvé sleduje svlékající se ženu. Poté následuje další mezihra na desce, nenápadný malý kousek, který slouží k plynulému toku desky.

Closing Time

 

Závěrečná skladba Clean je odkazem na Kraftwerk a jak kapela otevřeně přiznala také Pink Floyd. Její součástí je basový riff ukradený z alba Floydů One of These Days. Clean je písní s neobvyklou zvukovou krajinou, posetou roztříštěnými elektronickými melodiemi a supěním, s podkladem mechanické elektrické basové kytary.  Ale skutečným vrcholem tohoto mixu je to, jak to vše umetá až divadelní vokální melodie povznesená nad krautrockovým podkladem, v podání Dave Gahana. Ten zpívá, že se stal "čistým" a že je "konec slzám, a "mezidobým", a dodává lyrický smysl rozřešení a zaříkání závěrečným momentům alba.

Finální mix LP byl prací François Kevorkiana s velmi výrazným tvůrčím přispěním kapely. I když některé alternativní mixy skladeb alba existují (a byly následně vydány), Kevorkian přidal albu své vlastní razítko. Například skladba Sweetest Perfection byla přetížena smyčkami, bizarními fázovými zvuky a nesouladnými vrstvami, až poté co kapela své nahrávání dokončila.

Po svém vydání byla deska Violator okamžitě oslavována jako milník v historii kapely. Tom Nicholson z Record Mirror sice napsal, že se jedná o "dokonale tvarované prázdno", ale většina kritiků byla fascinována texturou alba, temnou a nervózní zvukovou krajinou, stejně jako citem pro popovou melodii.

Album bylo také extrémně komerčně úspěšné, a stalo se průlomovou nahrávkou Depeche Mode v USA. Jako první se jej zde prodalo přes milión kopií. V Británii se zase všechny čtyři singly dostaly do TOP20.

Teď je považováno téměř všeobecně za vrchol kariéry Depeche Mode. Violator je dobrým příkladem kapely, která posouvá své tvůrčí a hudební hranice, a tak trochu nečekaně byla bohatě odměněna, jak prodejem, tak téměř všeobecným uznáním.

 

Players

Dave Gahan

Gahanova temná vokální síla byla klíčovou ingrediencí pro mainstreamový úspěch.

 

Martin Gore

Jako hlavní skladatel Depeche Mode, posouval Gore na desce Violator zvukové hranice, rockovějším přístupem.

 

Alan Wilder

Wilder úzce spolupracoval s Gorem při vytváření hudebního materiálu na Violator. Byl také zodpovědný za mnoho textur syntezátorových zvuků.

 

Flood

Producent Flood svými cennými odbornými znalosti a zkušenostmi hrál zásadní tvůrčí roli v genezi a nahrávacím procesu celého alba.

 

 

Flood na ARP2600 vytvořil mnoho efektů pro skladby desky Violator.

MusicTech Magazine

 

8. březen 2015 o 16:53 • Dangerous • Články

Diskuze

Uživatel: Marek Raška

Marek Raška      1   8. březen 2015 o 18:45

Už 25let, bože toto letí. Člověk si uvědomí jak stárne, ale je to nádherné stárnutí, když je mu “partnerkou” taková skvělá hudba:-)
Krásná mašinka na té fotce, to tak mít doma


Uživatel: Ringo

Ringo      2   8. březen 2015 o 19:18

Tohle album je nejlepší hudební počin který v hudební historii kdy vznikl.


Uživatel: honza88dm

honza88dm      3   8. březen 2015 o 20:15

Jediná slabina alba Violator je v tom, že DM tenkrát nepřijeli koncertovat do Prahy, v období asi největší popularity u nás. Velká škoda.


Uživatel: Helča

Helča      4   8. březen 2015 o 20:32

Honzo,ale vina DM to nebyla. Vzhledem ke změnám,které v roce 1990 probíhaly v celém východním bloku. Možná že by jistě rádi do Prahy přijeli,ale management neměl s kým vyjednávat,jelikož Pragokoncert coby agentura řízená státem se formovala v nově fungující subjekt.


Uživatel: honza88dm

honza88dm      5   8. březen 2015 o 20:47

Helčo, já taky netvrdím, že by to snad byla vina kapely. Jen je to velká škoda, protože tehdy bylo šílenství okolo skupiny opravdu na vrcholu. Od té doby tu už byli mnohokrát, navíc je možnost za nimi zajet i za hranice, tak to už ta nějak neřeším.


Uživatel: Herrer

Herrer      6   8. březen 2015 o 22:33

Už se těším, až si dám ráno ten článek ke kávě. Díky! Jinak k Violatoru asi není moc co dodávat, je to prostě rodinné stříbro.


Uživatel: Michaela 146

Michaela 146      7   9. březen 2015 o 23:35

Tak tohle je alespoň pro mě, ten nejdůležitější článek těchto stránek wink Hudební klenot “Violator” je Mount Everest synth popu a vše co bylo před ním a po něm se jen krčí před tímto úžasným veledílem smile
Nikdy nezapomenu na ten nádherný hřejivý pocit, kdy jsem prvně vložila MC kazetu do přehrávače a čekání na to co přijde a najednou se rozezněla úžasná skladba World in My Eyes a já byla v koncích, jelikož vše velmi intenzivně prožívám…..DM Forever.
Dangerous, díky moc smile


Uživatel: little 33

little 33      8   9. březen 2015 o 23:43

Ano, půjčený walkman, kazeta z burzy a láska navždy jak vyšitá byla skutečností. Pomyslně sfoukávám 25 svíček s pocitem velké radosti. Díky za poklad s názvem Violator, pánové :-*.


Uživatel: Logic1

Logic1      9   10. březen 2015 o 16:58

Súhlas s Cowlleyka a Ringo, pre mňa úply vrchol nielen synthpopu, ale aj hudby celkovo, NAJLEPŠÍ ALBUM HISTÓRIE HUDBY.


Uživatel: Herrer

Herrer      10   10. březen 2015 o 17:43

Superlativy jsou v případě Violatoru na místě, ale… Upřímně, kdo z nás má dostatečně naposlouchaný nejzásadnější alba hudební historie, aby mohl vynášet takový příkrý soudy? wink


Uživatel: Logic1

Logic1      11   10. březen 2015 o 17:46

Proste sa mi ten album páči a to počúvam The cure, gothic metal, U2, rap, proste mačo mám naládu, to počúvam, ale na Violator nemá žiadny album ktorejkoľvek skupiny.


Uživatel: Herrer

Herrer      12   10. březen 2015 o 17:52

Za mě... Violator je naprostej žánrovej vrchol a jedno z nejdůležitějších hudebních alb všech dob. Hodnotit ho jako absolutní číslo jedna, je ale hodně odvážné grin Když takhle z první vypálím jen Nirvana - Nevermind, Radiohead - OK Computer, Smashing Pumpkins - Mellon Collie…, tak bych nedokázal vybrat jednu desku, která by čněla nad ostatními. A to toho nemám naposloucháno tolik, kolik bych chtěl… Jasně, jako fandovi DM, je mi Violator zdaleka nejblíž, ale stejně bych se k takovýmu fatalistickýmu hodnocení neodhodlal. Jinak nikomu neberu jeho názor a už vůbec nechci vyvolat flame… Zrovna u článku k týhle desce fakt ne… wink


Uživatel: Herrer

Herrer      13   10. březen 2015 o 17:54

Logic1: Jasný, o nic nejde… Ostatně Violator snad ani nejde nemilovat wink


Uživatel: Herrer

Herrer      14   10. březen 2015 o 17:56

Logic1: Uveď plíz nějaký tipy z gothic metalu… Nedávno jsem k tomu náhodně zabrousil a jako jooo grin


Uživatel: Logic1

Logic1      15   10. březen 2015 o 18:03

Moonspell, Paradise Lost, Draconian, Crematory, moje srdcovky.


Uživatel: Herrer

Herrer      16   10. březen 2015 o 18:07

Dík grin Paradise Lost znám…


Uživatel: honza88dm

honza88dm      17   10. březen 2015 o 18:12

Já bych to možná spíše viděl na kultovní album v rámci elektronické hudby. A každý depešák má tohle album hodně vysoko ve svém hodnocení alb DM. Pokud ne právě na tom samotném vrcholu grin


Uživatel: honza88dm

honza88dm      18   10. březen 2015 o 18:14

Herrer, Logic1: Paradise Lost - výborný


Uživatel: Herrer

Herrer      19   10. březen 2015 o 18:19

honza88dm: jj, kultovní je to pravý slovo. Jako je Pulp Fiction kultovní film, tak je Violator kultovní deska. Možná nejsou pro každýho, ale taky je nikdo nemůže zpochybnit. A to myslim není málo… wink


Uživatel: Ringo

Ringo      20   10. březen 2015 o 19:19

Herrer: kdyby existovaly zásadnější alba v hudební historii než je Violator, určitě bych je slyšel;-)


Uživatel: Herrer

Herrer      21   10. březen 2015 o 19:49

grin Klasická Ringovina wink


Uživatel: smidak101

smidak101      22   10. březen 2015 o 20:26

Violator rozhodně patří mezi moje nej DM alba.Úplně něco jinýho po MFTM, ale skladba za skladbou je nádherná, samej hit.


Uživatel: margot

margot      23   10. březen 2015 o 21:47

Violator = skvost. Víc netřeba říkat…
Teď ještě nějaký ten dáreček pro fanoušky k takovému pěknému výročí grin


Uživatel: Savage

Savage      24   16. březen 2015 o 16:04

Prave jsem si poslechl When The Levee Breaks… A mam pocit, ze ten nasamplovanej groove bude spis pouzit v Get Right With Me… Tahle info uz je trosku starsi, poprve jsem to cetl v knize Stripped… Rekl bych, ze je to nejaka kachna… mozna to prekladatel kdysi spletl… Schvalne, co vy na to? Dangerousi? https://www.youtube.com/watch?v=9NaQZojWi6U


Uživatel: Dangerous

Dangerous      25   16. březen 2015 o 16:50

Savage:

ad HALO: From memory, the drums were sampled from LED ZEPPELIN’s ‘When the Levee Breaks’ (but secondhand from a rap record). It is one of the most commonly used drum samples – for obvious reasons as it has that very special Bonham sound. The same snare drum sound appears on DM’s ‘Get Right With Me’. I’ve also heard that snare on a MASSIVE ATTACK record and many others.

Alan C. Wilder, 2011


Uživatel: Pavel.Z

Pavel.Z      26   16. březen 2015 o 17:38

Takže to vykradli 2x ...

Btw. Proč nejsou v článku zmíněny zásluhy Fletche na albu?


Uživatel: OU751DER

OU751DER      27   16. březen 2015 o 19:59

Ringo • 10.3.2015 o 19:19: Parádní hláška, ale na druhou stranu, bych nechtěl mít tak úzký hudební záběr, abych dokázal vybrat jen jednu zásadní desku hudební historie…


Uživatel: Ringo

Ringo      28   16. březen 2015 o 20:29

OUTSIDER: záleží na tom, co považuješ za úzký hudební záběr:-)

Pravda, z toho co poslouchám a čeho jsem fanoušek se mi to prozatím vleze jen to téhle malé skříňky, když nepočítám ještě pár CD povalujících se po policích, které zrovna aktivně točím v přehrávači. Kdybych měl vybrat jedno jediné album, které téhle skříni vládne, tak je to Violator a v závěsu za ním MFTM:-)

http://mh.ringo.sweb.cz/Ringo_CD.jpg


Uživatel: smidak101

smidak101      29   16. březen 2015 o 21:48

Pěkná zásoba frisbee.Violator a MFTM jsou přepychový alba.Jsou alba, který jim hodně šlapou na paty.Ale tyhle dvě alba jsou pro mě nej.


Uživatel: Savage

Savage      30   17. březen 2015 o 14:22

Dangerous: jj, diky grin


Uživatel: OU751DER

OU751DER      31   18. březen 2015 o 22:39

Ringo: Tak jsem na tom trochu hůř a jedno jediné album bych jmenovat nedokázal. Určitě bych mezi zásadní alba kalibru Violator zařadil namátkou The Velvet Underground and Nico, David Bowie - Heroes, Kraftwerk - Die Mensch Maschine, Joy Division - Closer, Underworld - Second Toughest in the Infants, Massive Attack - Mezzanine.

Discovna


Uživatel: Michaela 146

Michaela 146      32   18. březen 2015 o 22:47

to OU751DER: Trisomie 21 francouzská “coldwave” skupina ....založena v roce 1980, úžasná party z roku 1986, nejen hudební lahůdka, ale i úžasní lidé...ZNÁŠ?
https://www.youtube.com/watch?v=A3ZVZVMIG7g


Uživatel: OU751DER

OU751DER      33   18. březen 2015 o 23:08

cowleyka: Neznám a ta party to je doslova gothickej ráj…:) Já nedávno objevil kapelu Section 25 produkoval je i Bernard Sumner, vydávali u Factory rec. a strašně mě baví...
https://www.youtube.com/watch?v=_9qkTzZsCU4


Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.