Flood Magazine: Memento Mori recenze

Flood Magazine: Memento Mori recenze

Zvuková čistota patnáctého alba kapely - prvního od smrti spoluzakladatele Andrewa Fletchera - je vítaným ústupem od konvenčních výprav do univerzality v uplynulém desetiletí.

Depeche Mode, Memento Mori
Depeche Mode
Memento Mori
COLUMBIA
Na patnáctém studiovém albu Depeche Mode lze nalézt duchy - tím nejmenším je spoluzakladatel Davea Gahana a Martina Gora Andrew Fletcher, který zemřel v roce 2022. Svět duchů proniká do napjaté a ledové elektroniky Memento Mori a dlouho v ní přetrvává, jeho zvuková řídkost a ponorný, programovatelný chlad poskytují vítaný ústup od konvenčnějších (dokonce, ááá, Coldplayovských) výprav DM do univerzálnosti mezi Delta Machine z roku 2013 a Spirit z roku 2017. Přesto je na Memento Mori za každou ztrátou a přízrakem také švih a katarze, ukryté hluboko v jeho stínu.
To nejlepší z doomové minulosti Depeche Mode by nikdy nepřipustilo lehkost a konvence, navzdory tomu, jak Violator a Black Celebration raketově vystřelily nahoru v hitparádách a způsobily jakýsi náladový, smrtící kult teenagerského idolu dávno před emo. V osmdesátých a devadesátých letech za vámi Depeche Mode nikdy nepřišli - propadli jste jim, jejich protivné červené, jejich obsesivním vztahům, příležitostem industriálního rytmu, jejich smutným a paranoidním textům (většinou Goreovým) toužícím po sexu, Bohu, naději a samotě na pozadí elektrofonických břehů stále velkolepějších a přepychovějších melancholických melodií připomínajících Johna-Barryho v malém klíči.
Duchové věrných zesnulých jsou v elektro-humorných a torzovitě strukturovaných skladbách jako "Soul with Me" a křehká "Ghosts Again" - ta druhá, stejně jako několik dalších skladeb na Memento Mori, obsahuje depešácká slova z pera Richarda Butlera z The Psychedelic Furs - a žijí jako součást scenérie. Roztržitá dystopie Goreovy "My Cosmos Is Mine" a její metalicko-industriální třepotání se na první pohled nemusí zdát jako vítězný způsob, jak otevřít album, přesto nastoluje náladu optimistické morbidity, která dělá z Memento Mori pocitově modré album jarní sezóny.
Goreovo vrstevnaté, hořkosladké blues a teskné, pokleslé změny akordů jsou do značné míry emocionálně melodickým srdcem Memento Mori, přičemž elektro-perlivá "My Favorite Stranger", koketní a kraftwerkovská "Wagging Tongue" a tech-y R&B "Caroline's Monkey" jsou okamžitě klasikou Depeche. Co se týče "Wagging Tongue", Gahan-lyrik našel cestu skrze dlouholetý katalog obsesí, aby přistál u něčeho oduševnělého, řezavého a impozantního, zatímco jeho tlumeně osvětlená "Speak to Me" je rezolutní signoff plný odvahy a grácie. Navíc Gahanův pohmožděný a baleární baryton nikdy nezněl lépe, silněji a expresivněji.

Depeche Mode

Memento Mori

COLUMBIA

Na patnáctém studiovém albu Depeche Mode lze nalézt duchy - rozhodně je jím spoluzakladatel Andrew Fletcher, který zemřel v roce 2022. Svět duchů proniká do napjaté a ledové elektroniky Memento Mori a dlouho v ní přetrvává, jeho zvuková čistota a houbka, programovatelný chlad poskytují vítaný ústup od konvenčnějších (dokonce, ááá, Coldplayovských) výprav DM do univerzálnosti mezi Delta Machine z roku 2013 a Spirit z roku 2017. Přesto je na Memento Mori za každou ztrátou a přízrakem také švih a katarze, ukryté hluboko v jeho stínu.

Pokud je Memento Mori míněno jako nějaké rozloučení s Depeche Mode - a já o tom pochybuji, protože toto mrazivé dílo zní živě a energicky navzdory narážkám na plynutí života a času - Dave Gahan ani Martin Gore nenechávají posluchače odejít snadno. Odpočívej v klidu, Fletchi. Tvoji Depeche Mode jsou v dobrých rukou.

23. březen 2023 o 8:52 • Dangerous • Aktuality a novinkyDiskuze (1) •