Umělecké vize a provedení Memento Mori Tour.
Poprvé po pěti letech se Depeche Mode vrací na turné na podporu svého posledního alba Memento Mori. Turné pod hlavičkou Live Nation - rovněž nazvané Memento Mori - začalo 23. března v omezeném počtu v Severní Americe. Depeche Mode, kteří se již desítky let pohybují na hudební špičce a posouvají hranice žánru synth popu, se nemohou divit, že se toto jejich devatenácté turné těší takové oblibě, že po evropské části přidávají na podzim další koncerty v Severní Americe. Kapela by nyní měla v rámci tohoto turné odehrát 80 koncertů. Světelný designér Jason Baeri hovořil s PLSN o svých dynamických návrzích a o tom, jak na tomto turné podporují hudbu Depeche Mode a zážitek publika.
Kreativní vize
Turné Memento Mori je prvním projektem Depeche, na kterém Baeri pracoval, ale měl tu výhodu, že spolupracoval s fotografem Antonem Corbijnem, který je kreativním ředitelem kapely již více než 30 let. Corbijn poskytl Baerimu náčrty svých nápadů a koncepcí. "Byl jsem světelným designérem turné a pomáhal jsem také s produkčním designem," vysvětluje Baeri. "Anton je kreativním ředitelem skupiny, takže filmy, které pro kapelu natáčí, se shodují s představou, kterou má o celkovém scénickém řešení plánu, a my jsme mu pak pomáhali s jeho realizací. Začalo to jako jeho skica a společně jsme z toho udělali představení."
Ústředním prvkem scénografie je 27 metrů vysoká kulisa ve tvaru písmene "M", velký konstrukční prvek, na kterém běží video. Je navržena tak, aby byla spíše scénickým dílem než jen videoobrazovkou, takže má hloubku a váhu. "Celý koncept začal tímto velkým strukturálním M, se kterým přišel Anton," popisuje Baeri. "Snažili jsme se tento tvar a tuto strukturu podpořit vším ostatním. Vždycky jsem měl pocit, že u videoobrazovky musí existovat jako objekt. Vím, že někteří lidé se liší v tom, že mají pocit, že by videoplátna měla zmizet nebo že na okrajích nezáleží. Pro mě je to velmi doslovný objekt. Pokud je to velká obrazovka ve tvaru písmene M a za ní velký čtverec, pak to musíme přijmout jako celkovou strukturu toho, co děláme, a hrát v tomto světě."
Baeriho stropní osvětlovací souprava kopíruje strukturu písmene M. "Byla to jakási vynucená perspektiva, obrácená verze této struktury M," říká. "Na vrcholu M, když se na něj díváte zepředu, dosahuje vrcholu nahoře, a pak osvětlovací souprava dělá opak tohoto vějíře shora, od jeviště nahoru dolů. Pak jsme se snažili podpořit samotnou hlavní obrazovku tím, že jsme přijali tu velkou čtvercovou strukturu, kterou obrazovka je, a snažili jsme se ji obkreslit; ujistit se, že když máme obsah nahoře, máme pro něj takříkajíc rám. Takže M bylo zarámováno samo sebou a obrazovka byla zarámována námi."
Poprvé po pěti letech se Depeche Mode vrací na turné na podporu svého posledního alba Memento Mori. Turné pod hlavičkou Live Nation - rovněž nazvané Memento Mori - začalo 23. března v omezeném počtu v Severní Americe. Depeche Mode, kteří se již desítky let pohybují na hudební špičce a posouvají hranice žánru synth popu, se nemohou divit, že se toto jejich devatenácté turné těší takové oblibě, že po evropské části přidávají na podzim další koncerty v Severní Americe. Kapela by nyní měla v rámci tohoto turné odehrát 80 koncertů. Světelný designér Jason Baeri hovořil s PLSN o svých dynamických návrzích a o tom, jak na tomto turné podporují hudbu Depeche Mode a zážitek publika.
Kreativní vize
Turné Memento Mori je prvním projektem Depeche, na kterém Baeri pracoval, ale měl tu výhodu, že spolupracoval s fotografem Antonem Corbijnem, který je kreativním ředitelem kapely již více než 30 let. Corbijn poskytl Baerimu náčrty svých nápadů a koncepcí. "Byl jsem světelným designérem turné a pomáhal jsem také s produkčním designem," vysvětluje Baeri. "Anton je kreativním ředitelem skupiny, takže filmy, které pro kapelu natáčí, se shodují s představou, kterou má o celkovém scénickém řešení plánu, a my jsme mu pak pomáhali s jeho realizací. Začalo to jako jeho skica a společně jsme z toho udělali představení."
Ústředním prvkem scénografie je 27 metrů vysoká kulisa ve tvaru písmene "M", velký konstrukční prvek, na kterém běží video. Je navržena tak, aby byla spíše scénickým dílem než jen videoobrazovkou, takže má hloubku a váhu. "Celý koncept začal tímto velkým strukturálním M, se kterým přišel Anton," popisuje Baeri. "Snažili jsme se tento tvar a tuto strukturu podpořit vším ostatním. Vždycky jsem měl pocit, že u videoobrazovky musí existovat jako objekt. Vím, že někteří lidé se liší v tom, že mají pocit, že by videoplátna měla zmizet nebo že na okrajích nezáleží. Pro mě je to velmi doslovný objekt. Pokud je to velká obrazovka ve tvaru písmene M a za ní velký čtverec, pak to musíme přijmout jako celkovou strukturu toho, co děláme, a hrát v tomto světě."
Baeriho stropní osvětlovací souprava kopíruje strukturu písmene M. "Byla to jakási vynucená perspektiva, obrácená verze této struktury M," říká. "Na vrcholu M, když se na něj díváte zepředu, dosahuje vrcholu nahoře, a pak osvětlovací souprava dělá opak tohoto vějíře shora, od jeviště nahoru dolů. Pak jsme se snažili podpořit samotnou hlavní obrazovku tím, že jsme přijali tu velkou čtvercovou strukturu, kterou obrazovka je, a snažili jsme se ji obkreslit; ujistit se, že když máme obsah nahoře, máme pro něj takříkajíc rám. Takže M bylo zarámováno samo sebou a obrazovka byla zarámována námi."
Baeri pokračuje: "Anton měl velmi specifický, doslovný vzhled, velmi doslovný obsah. Je tam hodně I-Magů, které jsou skvěle sestříhané, a pak se přechází na tyto téměř videoklipové kousky, které Anton dělá a které vás odvedou od toho, že jste v liminálním prostoru, a vrátí vás zpět do velmi reálného prostoru. To je opravdu skvělá věc, se kterou se dá pracovat. Není to něco, co bychom mohli dělat často, když se skutečně díváme na filmy s hudbou."
Velká část tvůrčí práce pochází od Corbijna, i když kapela se podílela i na designu. Baeri k tomu poznamenává: "Kapela většinou dělá s Antonem počáteční tvůrčí kolečka a měli zpětnou vazbu i ode mě, ale schvalovali filmy a schvalovali vzhled pořadu. Poslali jsme jim dopředu spoustu světelných úprav a renderů, které schválili a řekli nám, které části se jim líbí a které ne. Je to velmi uvolněná skupina lidí a jsou velmi přímí, pokud jde o vzhled, který chtějí. Byli nám velmi nápomocní při poskytování těchto informací." Vedle této výměny nápadů strávil Baeri spoustu času tím, že se s kapelou seznámil a v průběhu vystoupení vytvořil řadu různých vzhledů.
"Když se řekne Depeche Mode, vybaví se vám několik různých věcí," komentuje Baeri, "takže musíte přijmout jak jejich rock'n'rollovou stránku, tak jejich synth wave stránku a počítat s oběma. Snažili jsme se v každé písni vybrat jeden jazyk podle toho, jak na nás daná skladba skutečně působila. Někdy jsme se snažili jít buď cestou velkého, paprskovitého rockového vzhledu a snažili jsme se jít cestou věcí, které byly výpovědními kusy z [Robe] MegaPointů, nebo jsme jindy šli opačnou cestou a snažili jsme se použít stroboskopické hity [GLP] JDC1 jako digitálnější prvek, který existoval v celém prostoru. Tato dvě svítidla byla rozmístěna po celé sestavě. Se svítidly MegaPointes jsme měli opravdu těsnou formu lineárního světelného paprsku a stroboskopy JDC1 pak měly takový ten pocit "wash" bez definice, který prostě rozhazoval barvy všude. To byly dvě věci, které jsme se opravdu snažili v rámci show vyvážit."
Konkrétní volby
Baeriho volba klíčové výbavy pro toto turné podpořila všestrannost, kterou potřeboval, aby mohl využít svůj design. "Jak jsem již zmínil, MegaPointe byl rozhodně jedním z hlavních prvků vybavení přehlídky," uvádí designér. "Je to dobré nářaďové svítidlo; velmi rock'n'rollové svítidlo. Je to něco, co se hodí jako obrovské sochařské světlo. Nemusím nutně milovat současnou vlnu všeho jako hybridu, která nyní převzala většinu svítidel. MegaPointe je bodové svítidlo a je to velmi specificky bodové svítidlo s bodovými funkcemi a vychází vstříc svému vlastnímu hard-edge a sadě hard-edge funkcí v něm. Pro mě je to skvělá volba pro tuto show, protože mluví jedním vlastním jazykem a nemusíte se bát, že z něj dostanete polovinu dobré sestavy."
Pro svůj pozemní balíček Baeri použil řadu svítidel Elation Professional včetně světel Artiste Monet, Artiste Mondrian a Artiste Rembrandt této společnosti. "Rembrandt je něco, kde "všechno staré je zase nové", ale většina mycích svítidel na trhu je dnes ve skutečnosti jen PC čočka s několika volitelnými mrazíky uvnitř. Rembrandt je skutečné wash svítidlo, které má měkký světelný paprsek, který obtéká, a ne jen tvrdý okraj, který má trochu měkkost nebo méně definovanou kvalitu. Je to opravdu skvělé podlahové svítidlo a je to opravdu skvělé svítidlo s měkkým okrajem, se kterým jsme si užili spoustu zábavy. Pak nám svítidlo Monets poskytlo klíčové světlo, což je prostě krásný čistý světelný paprsek. A k tomu jsme měli na jevišti Mondriany, což je opravdu úžasné akcentové světlo. Mají na přední straně velkou tlustou čočku. Plivou z nich obrovské, opravdu sexy protisvětlo, které dnes už z mnoha svítidel nedostanete."
Rám videoplátna je obkreslen jednotkami Ayrton MagicBlade FX, "což je něco, co vypadá téměř jako svítidlo pro markýzu," říká Baeri. "Můžete vytvořit tyto opravdu tenké linie orámování, což je něco, co bylo důležité, aby promlouvalo stejným jazykem jako obrazovka, a ne jen všude samé tečky. A pak samozřejmě stroboskop GLP JDC1, který jsme měli nad hlavou - a na podlaze, což nám opravdu pomohlo se skladbami, kde jsme potřebovali ustoupit od definic paprsků a přejít k více barevným blokům."
Vzdálené sledování spotů
Stejně jako mnoho jiných designérů přešel i Baeri u svých návrhů na dálkově ovládané followspoty. Pro Depeche Mode použil šest Robe RoboSpotů. Zjistil, že dálkově ovládané followspoty mění způsob používání followspotů "k lepšímu". Dále vysvětluje: "Nesnáším způsob, jakým followspoty tradičně vypadají. Nesnáším, když máte na jevišti krásnou, vymodelovanou scénu a pak na to všechno hodíte bílý kruh. Myslím si, že možnost dynamicky nejen měnit, jak se ten okraj čte a kam může v prostoru jít, ale také možnost hnát ty spoty do barvy, která se hodí k písni, a ne do omezených šesti kazetových možností, které jste měli v tradičním followspotu, je dobrá věc. Myslím, že je to rozhodně cesta, kterou se odteď vydáme; mít svítidlo, které má tolik možností volby, kolik jich máte u zbytku osvětlovací soupravy."
Dodavatelem osvětlení pro turné Memento Mori je společnost 4Wall Entertainment, jejímž Account Managerem pro toto turné je Jordan Hanson ze společnosti 4Wall ve Velké Británii. "Společnost 4Wall byla fantastická," uvádí Baeri. "Dodali nejen skvělé vybavení, ale také opravdu skvělý tým lidí, kteří se o něj starají. Jake Jevons je na něm šéfem osvětlovačů a on i celý jeho tým jsou opravdu fantastická parta. Je to zařízení, které má spoustu malých pohyblivých částí, a oni to zvládají velmi dobře. Sarah Parkerová je režisérkou osvětlení tohoto představení a Joe Bay mi pomáhal s jeho programováním a působil v něm jako pomocný osvětlovač. Měl jsem skvělý tým, který mě podporoval. Nemůžu si je vynachválit. Joe je každým coulem součástí designu stejně jako já. Představení vypadá tak, jak vypadá, z velké části díky práci, kterou na něm odvedl; jsem opravdu vděčný, že ho mám ve svém týmu. A Sarah, která se každý den stará o tu obrovskou změť svítidel a mění ji v nějakou krásně propracovanou věc. Chci říct, že je pro tým super velkým přínosem."
Baeri má pocit, že design opravdu funguje pro turné Depeche Mode, a je spokojený s tím, jak to nakonec dopadlo. "Jsem rád, že způsob, jakým podporujeme a konstrukčně pojímáme skutečný tvar pódia, je něco, o co jsme se opravdu snažili a čeho se nám podařilo dosáhnout. Také to, že jsme se neuzavřeli do jednoho konkrétního vzhledu představení, je něco, na co jsme opravdu pyšní, a to, jak jsme z platformy získali tyto různé vzhledy. Ale jak už bylo řečeno, je to opravdu klasická rock'n'rollová show. Toho jsme se snažili držet po celou dobu. Rozhodně to působí jako něco, co když vidíte, tak si rozhodně říkáte: "jo, tohle je rocková show" a není to moc popové, není to moc jasné nebo přehnaně klíčované po celou dobu. Mohli jsme být trochu dramatičtější, protože to bylo trochu víc v tom světě."
Hudba Depeche Mode ho vrací do mládí a baví ho celý jejich katalog. "Líbí se mi na nich, že jejich písně zahrnují takovou škálu různých typů a různých struktur, že si člověk nemusí sednout a říct si 'aha, to je tenhle jeden zvuk Depeche Mode'. Opravdu máte pocit, že od písničky k písničce můžete být ve velkém heavy, rockové písničce typu 'Personal Jesus' a je to celé o kytarách a bicích. A pak můžete přepnout na 'Policy of Truth' a mít něco, co je hodně elektronicky znějící a co s vámi vibruje o něco víc než tradiční úderná hardrocková píseň. Je to také hudba, na které jsem vyrůstal. Takže je opravdu příjemné mít možnost poslouchat tyto skladby a trochu si oživit své středoškolské časy."
Vzhledem k velmi pozitivním reakcím publika na to, že Depeche Mode jsou opět na cestách a hrají svůj fantastický katalog hudby z posledních čtyř desetiletí, je zřejmé, že se celý tým s návrhem trefil do správné noty. Bez ohledu na to, kdy jste se s Depeche Mode setkali poprvé, je jejich hudba velkou součástí soundtracků životů mnoha lidí. Design Memento Mori rozhodně účinně podporuje kapelu; její hudbu a také zahrnuje pocity, které vyvolává u všech jejích fanoušků.
Vytvoření jiskřivé linie
Ve snaze napodobit osvětlení, které rámuje videostěnu, hledali Depeche Mode LD Jason Baeri svítidlo, které by lemovalo dolní okraj jeviště, a to, co hledali, našli v novém svítidle Proteus Rayzor Blade od společnosti Elation. "Rayzor Blade je pěkná variace na barové světlo a do této role se hodí opravdu dobře," uvedl. "Je to opravdu výkonné svítidlo s čistým mícháním barev a zoomem, který má velký rozsah. Rozhodně pomáhají uzemnit dolní okraj obrazu."
Dvě vysoce intenzivní stroboskopické linie studených bílých LED bodů se táhnou po celé délce jednotky Rayzor Blade, která obsahuje také patentovaný třpytivý efekt SparkLED™ společnosti Elation. "Stroboskopická linka je skvělá," komentuje Baeri. "Je to jako velká facka! I když je v místnosti hodně světla, dobře se prořezává." Designér efekt SparkLED zakomponoval do několika skladeb. "Pomáhá rozptýlit povahu přístroje, který je takovým technickým objektem. Je to zábavný efekt a ještě užitečnější pro práci s televizí a kamerou." Baeri sdílí, že původním plánem bylo, aby Rayzor Blades lemovaly také ranvej, ale tento nápad musel být zrušen kvůli problémům se zorným polem.
Produkční tým
- Creative Director: Anton Corbijn
- Production and Lighting Designer: Jason Baeri
- Associate Lighting Designer: Joe Bay
- Lighting Director: Sarah Parker
- Video Director: John Shrimpton
- Lighting Crew Chief: Jake Jevons
- Dimmer Technician: Stuart Picton
- Lighting Technicians: Dom Crookes, Ben Eastham, Enrique Rodriguez, Devon Zuckerman
- Lighting Vendor: 4Wall
- 4Wall Account Manager: Jordan Hanson
- 4Wall Project Manager: Andy Whittaker
Vybavení
- 2 MA Lighting grandMA3 (2 Mode) full-size Console
- 1 MA Lighting grandMA3 light Console
- 6 MA Lighting grandMA3 NPUL
- 2 Martin P3-200 System Controller
- 4 Martin P3 PowerPort 1500
- 114 Robe MegaPointe
- 106 GLP JDC1 Hybrid Strobe
- 62 Ayrton MagicBlade FX
- 10 Elation Proteus Rayzor Blade L
- 6 Elation Artiste Rembrandt
- 5 Elation Artiste Monet
- 6 Elation Artiste Mondrian
- 6 Robe BMFL Spot (RoboSpot)
- 88 Martin Sceptron 10 1,000mm
- 58 Martin Sceptron 10 320mm
- 2 ETC Source Four LED Series 2 Lustr
- 6 Ultratec Radiance Hazer
- 2 5’ Tyler GT+ Truss
- 38 10’ Tyler GT+ Truss
- 260’ Standard Truss
- 12 2-Ton Hoist
- 42 1-Ton Hoist
- 2 ½-Ton Hoist
Toto byl alespoň pořádný článek!