Kazdym dalsim pocuvanim noveho DM sa nemozem ubranit pocitu ze je to najvleklejsi album aky kedy vytvorili. Aj Exciter ma vacsiu rychlost, Sounds of the Universe leti vesmirom ale urcite to nie je rychlost svetla, skor rakety bez paliva ktora zotrvacnostou oblietava zem. Pokusam sa to logicky zdôvodnit a napadla ma jednoducha analyza, ktorou som si vysvetlil tento vlekly fakt. Je mi jedno ci tam bol alebo nebol Wilder, porovnam teraz stavby piesni. DM pri svojich hviezdych albumoch pouzivali ako svoje charakteristicke a jedinecne prvky nasledujuce veci :
1. Tvrde, uderne a jasne bicie, ktore mali v kazdej piesni iny zvuk a rytmus, kombinacie, dost casto bol v slohe iny rytmus ako v refrene (krasny priklad Everything Counts). Takto sa s bicimi dokazal vyhrat malokto, bolo to narocne zakazdym vymyslat nove kombinacie a sprievodne zvuky. Piesne mali uzasnu energiu.
2. Hruba a silna bassova linka, opat v kazdej piesni ina zvukovo, farebne a rytmicky, co stalo tiez enormnu namahu. Niektore linky boli natolko jedinecne a originalne ze patria len tej danej piesni, opatovne pouzitie bolo nemozne pokial chceli byt originalni - krasny priklad World in My Eyes.
3. Okrem hlavnej melodii slohy a refrenu tu bol nazvem to Motiv 3, to znamena dalsia melodicka linka ktora piesen obohatila o dalsi rovnocenny element (napr. v Enjoy the Silence gitarovy motiv). Tento Motiv 3 bol uplne iny ako sloha ci refren, vzdy skvele medzi tieto spievane casti zapadal a miestami dosahoval mega rozmery - zaciatok Stripped na 101 - pociatocna melodicka syntezatorova linka ma uzasnu silu.
4. Konce piesni po zaverecnom refrene dodychavali a doznievali ale tak, ze gradovali a vrcholili, miestami aj cez minutu, krasny priklad je Judas.
Tieto 4 elementy boli v DM od odchodu Clarka vacsinovo obsiahnute v celej tvorbe DM az do roku 1998. Toto bolo charakterististicke pre ich piesne a dovolim si napisat ze zaklad uspechu boli genialne Goreho melodie + tieto 4 casti postupy tvorny a to je to co nakoniec na DM mame radi.
Zhodnotil som Sounds of the Universe z pohladu tychto 4 poloziek a ukazalo sa mi ako to dnes DM robia a preco mam stale pocit ze je to uz nieco ine (a nemuselo by byt)
In Chains 1. Bicie vsedne, neoriginalne, makke, monotonne, uspavacie
2. Bassa vsedna, neoriginalna
3. Motiv 3 neexistuje
4. Doznenie bez vyvrcholenia postupne vysadzovanie zvukov do stratena
Hole the feed 1. Bicie originalne ale monotonne,v 2:45 sa stratia do nudy
2. Bassa vsedna, neoriginalna, nenapadna, originalne bicie nepodporuje
3. Motiv 3 neexistuje
4. Doznenie bez vyvrcholenia len postupne vysadzovanie zvukov bez napadu
Wrong 1. Bicie vsedne, neoriginalne, makke
2. Bassa retro, nic originalne
3. Motiv 3 neexistuje
4. Doznenie bez konca, piesen konci slom wrong
Fragile Tension1. Bicie vsedne, neoriginalne, makke
2. Bassa retro, nic originalne
3. Motiv 3 len rozlozene akordy bez zlozenej samostanej melodie
4. Doznenie bez vyvrcholenia vysadzovanie zvukov, 90 % kopia Suffer Well
Little Soul 1. Bicie vsedne, latinsko - americky tradicny rytmus
2. Bassa skvela
3. Motiv 3 neexistuje
4. Doznenie skvela gitara s tlmenym organom, vyborne
In Sympathy 1. Bicie vsedne, neoriginalne, makke
2. Bassa makka, nevyrazna
3. Motiv 3 priemerna gitara + motiv z Ice Machine
4. Doznenie skvela gitara s tlmenym organom, vyborne
Peace 1. Bicie uplne o nicom, vlekly a nudny rytmus
2. Bassa makka, nevyrazna
3. Motiv 3 v 0:54 naznak niecoho vsedneho
4. Doznenie jediny dobre dotiahnuty koniec z albumu od 3:50
Come Back 1. Bicie skladba chce byt monstrozna, bicie su vsak makke a roztahane
2. Bassa prvykrat naznak tvrdosti DM, bassa o.k.
3. Motiv 3 neexistuje
4. Doznenie bez vyvrcholenia postupne vysadzovanie zvukov do stratena
Perfect 1. Bicie vsedne, neoriginalne, makke
2. Bassa retro, ani za mak originality
3. Motiv 3 neexistuje
4. Doznenie bez vyvrcholenia len postupne vysadzovanie zvukov bez napadu
Miles Away-The Truth Is
1. Bicie druhy originalny rytmus albumu, nemennost rytmu je ale nudna
2. Bassa basa skvele sedi s bicimi
3. Motiv 3 neexistuje
4. Doznenie bez vyvrcholenia len postupne vysadzovanie zvukov bez napadu
Jezebel 1. Bicie v tejto skladbe musia byt makke, su vsak neoriginalne, tuctove
2. Bassa sedia k bicim, su vsak neoriginalne, tuctove
3. Motiv 3 jediny a posledny 3 motiv albumu
4. Doznenie standardny koniec, zo standardnej piesne nic navyse
Corrupt 1. Bicie prve skvele bicie albumu, opat su ale makke nemennost rytmu nudna
2. Bassa basa skvele sedi s bicimi, je to vsak recoil 90 % copy
3. Motiv 3 neexistuje
4. Doznenie bez vyvrcholenia postupne vysadzovanie zvukov do stratena, gitara
v zavere je doslova podpriemerna
Na zaver este dopisem, ze Gore v 80.rokoch povedal ze standardne pouzitie gitary je prilis jednoduche a tak sme mohli x-krat pocut ako je gitara naznakovo vlozena do piesne (Never Let Me ...) – to bol dalsi charakteristicky znak DM. Ani to uz neplati - V celom Sounds of the Universe je gitara standardne pouzivana naplno, preco si to neulahcit, naco hladat zvuky, hodime tam gitaru a hotovo.
Po tom vsetkom musim teda napisat ze DM uz davno nerobi hudbu na ktoru ma (niekto to nazyva vyvoj)
Agent Orange